Λίγο πριν την πρεμιέρα των εμφανίσεων στην κεντρική σκηνή του Σταυρού Του Νότου, συναντηθήκαμε με τους βασικούς συντελεστές της Ορχήστρας “Βασίλης Τσιτσάνης”. Ο Μανώλης Πάππος ο δημιουργός της ιδέας και η Μάρθα Φριντζήλα, η ερμηνεύτρια των εμφανίσεων, μίλησαν στις www.mousikesebeeries.gr, στον Θάνο Τεγόπουλο και τον Βασίλη Κομύτη.

Συνέντευξη : Βασίλης Κομύτης & Θάνος Τεγόπουλος
Φωτογραφίες : Στάθης Κατάρας
Video : Ολόγραμμα | Mousikesebeeries Youtube Channel

Θ.Τ. Πως ξεκίνησε η ιδέα της δημιουργίας της ορχήστρας «Βασίλης Τσιτσάνης»;

Μανώλης Πάππος: Η μπάντα δημιουργήθηκε το 2018 και η ιδέα ήταν του Σωτήρη Λυκουρόπουλου, δικηγόρου της οικογένειας Τσιτσάνη και ήρθε η πρόταση να φτιάξουμε μία ορχήστρα να παίζει το έργο του μεγάλου συνθέτη, έτσι ώστε να διαδοθεί και να ακουστεί υλικό κυρίως προπολεμικό, το οποίο δεν είναι τόσο γνωστό στο ευρύ κοινό. Το 2018 κάναμε κάποιες παραστάσεις με βασικές ερμηνεύτριες την Δήμητρα Γαλάνη και την Νατάσσα Μποφίλιου και μετά ήρθε ο Covid!

Β.Κ. Όλοι οι μεγάλοι συνθέτες της μουσικής μας παράδοσης έχουν και την ορχήστρα τους, ακόμα και κάποιοι ή ήταν ή είναι εν ζωή (Λαϊκή Ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης, Σταύρος Ξαρχάκος κλπ.). Το ερώτημα είναι: η ανάγκη δημιουργίας για τέτοιες ορχήστρες, από πού προέρχεται;

Μανώλης Πάππος: Ουσιαστικά αυτό που είπαμε και πριν, για να ακουστούν και τραγούδια λιγότερο γνωστά. Για παράδειγμα μετά τον θάνατο του Τσιτσάνη είχαμε 3-4 τραγούδια που γίνανε γνωστά από την Χαρούλα Αλεξίου, τον Μανώλη Λιδάκη που ούτε καν τα είχε ηχογραφήσει ο Τσιτσάνης.

Θ.Τ. Απ’ όσο γνωρίζουμε έχετε μελετήσει πολύ το έργο του Τσιτσάνη!

Μανώλης Πάππος: Είναι ο συνθέτης που έχει επηρεάσει και έχει αφήσει το στίγμα του περισσότερο από οποιονδήποτε από την εποχή του ως σήμερα. Επίσης δεν γίνεται να παίζεις μπουζούκι και να μην ασχοληθείς σοβαρά με τον Τσιτσάνη.

 

Β.Κ. Ουσιαστικά ο Τσιτσάνης έχει κάνει τομή στη λαϊκή μας μουσική. Με ποια κριτήρια η ορχήστρα, επιλέγει μέσα από τα εκατοντάδες τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη τον τρόπο που θα στήσει το πρόγραμμα της;

Μανώλης Πάππος: Αυτό πράγματι είναι πολύ μεγάλο πρόβλημα και το αντιμετωπίζουμε και εδώ στις πρόβες. Το πρόγραμμα είναι σχεδόν τρίωρο με 40-45 τραγούδια και δεν ξέρουμε ποια να πρωτοδιαλέξουμε. Μέσα από αυτή τη θάλασσα τραγουδιών που μας έχει χαρίσει ο συνθέτης (περισσότερα από 1.000), προσπαθούμε να επιλέξουμε και αφήνουμε έξω άλλα με πόνο ψυχής.

Μάρθα Φριντζήλα: Λειτουργούμε συνειρμικά, το ένα φέρνει το άλλο, διαλέγουμε 100 και εκεί παίρνουμε την τελική απόφαση. Βέβαια στο ένα live μπορεί να πούμε τη Ζαίρα και στο άλλο την Γκιουλμπαχάρ!

Θ.Τ. Τη Μάρθα Φριντζήλα την βρήκατε ή σας βρήκε; Τι είναι αυτό που μπορεί να προσφέρει η ερμηνεία της Μάρθας Φριντζήλα;

Μανώλης Πάππος: Η Μάρθα δεν είναι για μένα άγνωστη. Έχουμε συνεργαστεί στο παρελθόν, ξέρω τις δυνατότητές της, τη σκηνική της παρουσία. Θεώρησα ότι είναι το ιδανικό πρόσωπο για αυτή την ορχήστρα και φωνητικά και σαν παρουσία.

Μάρθα Φριντζήλα: Γνωριζόμαστε με τον Μανώλη 25 χρόνια και γνωριζόμαστε από τα ρεμπετάδικα και μέσα από κοινές παρέες και κοινά στέκια. Υπάρχει η σχέση αυτή και η αγάπη για αυτό το υλικό. Όποτε βρισκόμασταν και παίζαμε είτε επαγγελματικά, είτα για τη συντροφιά, αυτά παίζαμε πέρα από όλα τα άλλα.

Β.Κ. Όπως όλοι γνωρίζουμε η Μάρθα Φριντζήλα είναι μία πολύπλευρη καλλιτέχνης σε διάφορα και διαφορετικά πρότζεκτ. Ενώ υπάρχουν τόσες αμιγώς λαϊκές τραγουδίστριες, θέλουμε να ρωτήσουμε, πως έγινε αυτή η επιλογή και αν το πρόγραμμα στήθηκε πάνω στη φωνή της;

Μανώλης Πάππος: Την λαϊκή πλευρά της Μάρθας την ξέρω πριν από το 2000. Σαν λαϊκή τραγουδίστρια τη σκεφτήκαμε και το πρόγραμμα που θα παρουσιάσουμε θέλουμε να έχει λαϊκό ύφος.

Θ.Τ. Βοηθάνε οι υποκριτικές δυνατότητες και η θεατρική παρουσία της Μάρθας ώστε να δούμε κάπως αλλιώς το έργο του Τσιτσάνη;

Μάρθα Φριντζήλα: Το έργο του Τσιτσάνη δεν στερούνταν ούτε θεατρικότητας, ούτε διαφορετικών ακουσμάτων. Επίσης για πολλά χρόνια βιοποριζόμουνα με Τσιτσάνη και λαϊκά. Όταν ο Μανώλης με πήρε τηλέφωνο και με ρώτησε εάν με ενδιαφέρει, είπα αμέσως «εννοείται». Σαν να έχουμε γιορτή για αυτό το πράγμα που αγαπάμε. Έχουμε μοιραστεί πάλι αυτό το υλικό και νιώθω μεγάλη οικειότητα και είναι σαν να βρίσκω τη φυλή μου που ανήκουμε στον ίδιο χώρο. Επίσης μπορεί να ασχολούμαι με διάφορα πράγματα αλλά το έργο του Τσιτσάνη είναι τόσο συμπαγές που δύσκολα μπορεί να επηρεαστεί από κάτι άλλο. Εγώ έρχομαι με τη φωνή μου, με την αγάπη και την αναφορά που έχω που έχω στην Μπέλλου, στην Νίνου. Δεν έχω καμία αγωνία να είμαι λαϊκή τραγουδίστρια, καμία αγωνία να είμαι ηθοποιός ή σκηνοθέτης. Ότι αγαπώ θέλω να το κάνω.

Μανώλης Πάππος: Η επιλογή της Μάρθας δεν είναι καθόλου έκπληξη. Έκπληξη ήταν οι επιλογές της Γαλάνη και της Μποφίλιου που είναι από διαφορετικούς χώρους και το υπηρέτησαν βέβαια εξαιρετικά!

Β.Κ. Εμάς μετά από αυτή τη κουβέντα, αυτό που μας έμεινε είναι πως βρεθήκανε ξανά δύο άνθρωποι και με τα παιχνίδια που έπαιζαν μικροί ξανασμίξανε να κάνουνε ένα reunion και έτσι επιστρέφουνε στις ρίζες τους. Ποια ανάγκη μας δημιουργείται και επιστρέφουμε πάντα στις ρίζες μας;

Μανώλης Πάππος: Είναι ρίζες στις οποίες πάντα επιστρέφεις και πας στα καινούργια φυτώρια και κόβεις την τροφή σου. Υπάρχει ακόμα καρποφορία. Ποιον δεν έχει επηρεάσει ο Τσιτσάνης; Ο Θεοδωράκης έλεγε “θέλω να υπολογίζομαι σαν ένας μαθητής του Τσιτσάνη”. Δεν θα υπήρχε Χιώτης αν δεν υπήρχε Τσιτσάνης.

Μάρθα Φριντζήλα: Ο κόσμος του Τσιτσάνη είναι ένας πανέμορφος κόσμος που είναι κρίμα να λείπει από τις μέρες μας. Βρισκόμαστε και παίζουμε και δεν τελειώνουν τα τραγούδια και η συγκίνηση και η χαρά είναι τόσο μεγάλη και ξαφνικά νομίζεις πως τα ξέρεις όλα κι ας μην τα έχεις ξανατραγουδήσει. Τα τραγούδια αυτά είναι μέσα μας και θες να βρίσκεσαι πάντα μέσα τους. Εμένα είναι η καθημερινότητα μου. Ότι κι αν θέλω να κάνω, να κλάψω, να γελάσω, να χορέψω.

Θ.Τ. Βλέπουμε στην ορχήστρα νέους μουσικούς και αυτό είναι πολύ ελπιδοφόρο να βλέπεις νέα παιδιά να ασχολούνται και να παίζουνε μπουζούκι ή τζουρά. Πόσο μεγάλη είναι η κληρονομιά που έχει αφήσει ο Τσιτσάνης, αν αναλογιστούμε κιόλας πως μιλάμε για τραγούδια σχεδόν ενός αιώνα;

Μανώλης Πάππος: Ένα παιδί που θέλει να ασχοληθεί με αυτό το είδος, δεν θα πάει πουθενά αν δεν πατήσει πάνω εκεί. Από τον Μάρκο για αρχή και να πάει στον Τσιτσάνη και σε όλους αυτούς τους μεγάλους. Είναι οι βασικές αρχές για το όργανο και για τη συγκεκριμένη μουσική. Τα παιδιά που διαλέξαμε είναι αρκετά νέα.

 

Θ.Τ. Οι παραστάσεις ξεκινάνε την Παρασκευή 17/12 στον Σταυρό του Νότου. Πως περιμένετε την επαφή με το κοινό που τόσο σας έχει και μας έχει λείψει και μιλάμε για μία ακόμα περίεργη κατάσταση…

Μανώλης Πάππος: Βλέπουμε την ανάγκη του κόσμου να βγει, να ξεχαστεί να ακούσει ωραία τραγούδια, να περάσει καλά αλλά υπάρχει ένα κράτημα.

Μάρθα Φριντζήλα: Βλέπεις τον κόσμο σαν να φοβάται να τραγουδήσει, είναι όλοι κρατημένοι, Υπάρχει το “φάντασμα” στους κλειστούς χώρους. Μακάρι να το δούμε σαν μια περίεργη λειτουργία για να ξορκίσουμε όλη αυτή την κατάσταση. Αυτά τα τραγούδια ανήκουν σε όλους και είμαστε εδώ να τα ξαναθυμηθούμε!

Οι μουσικοί είναι :  Βασίλης Προδρόμου (μπουζούκι, μπαγλαμάς, φωνή), Φώτης Βεργόπουλος (μπουζούκι, φωνή), Θοδωρής Στούγιος (μπουζούκι), Νίκος Γύρας (κιθάρα), Δημήτρης Σίντος (πιάνο) και Μιχάλης Δάρμας (μπάσο)

Διαβάστε ακόμα…

Η Ορχήστρα Βασίλης Τσιτσάνης και η Μάρθα Φριντζήλα στον Σταυρό του Νότου – Από Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου