Με αφορμή την παρουσίαση του καινούργιου του δίσκου, «Ανθολογία για κιθάρα», την Τετάρτη 10 Νοεμβρίου στον Ιανό, συνομιλήσαμε με τον συνθέτη και κατά πολλούς κορυφαίο κλασσικό κιθαρίστα στο είδος του, Μανόλη Ανδρουλιδάκη.

Συνέντευξη : Έλενα Βεκρή & Τόνια Σταυροπούλου

Ο νέος σου δίσκος περιλαμβάνει διασκευές τραγουδιών μεγάλων Ελλήνων συνθετών. Πες μας πως επέλεξες τα συγκεκριμένα κομμάτια.

Είναι κομμάτια που αγαπώ και γνωρίζω καλά. Θεωρώ ότι ακούγονται όμορφα με την κιθάρα και άξιζε να μπουν σε μια τέτοια συλλογή. Επιπλέον αφορμή για να επιλεγούν τα συγκεκριμένα κομμάτια είναι η συνεργασία με τους καλλιτέχνες τους οποίους διασκεύασα, όπως το Λεοντή ή τον Περίδη.

Ποιες συνεργασίες ξεχωρίζεις από τη μέχρι τώρα μουσική σου πορεία;

Έχω ξαναπεί για τη Μαρία Δημητριάδη, το Μανώλη Μητσιά και το Χρήστο Λεοντή, που με επηρέασαν βαθύτατα στον τρόπο που αντιμετωπίζω το τραγούδι. Στην κιθάρα με επηρέασαν οι δάσκαλοί μου, και ο Γιάννης Σπάθας.

Την Τετάρτη 10 Νοεμβρίου στον Ιανό, θα γίνει η επίσημη παρουσίαση του δίσκου. Θα έχεις και εκλεκτούς καλεσμένους. Για τον δίσκο θα μιλήσουν οι Χρήστος Λεοντής, Νότης Μαυρουδής, Χρήστος Ασημακόπουλος. Τη συζήτηση θα συντονίσει ο δημοσιογράφος Νίκος Θρασυβούλου. Μίλησέ μας λίγο για τη βραδιά που θα παρακολουθήσουμε.

Θεωρώ εξαιρετική τιμή το να μιλήσουν για το cd ο του Χρήστος Λεοντής και ο πατριάρχης των κιθαριστικών διασκευών στην Ελλάδα, Νότης Μαυρουδής.
Θα γίνει μια σύντομη κουβέντα με αυτούς και τον κο Ασημακόπουλο και στη συνέχεια θα ακούσουμε ένα μέρος των διασκευών μου.

Θα παρουσιαστούνε και ζωντανά τα τραγούδια;

Ακριβώς. Αφού μιλήσουμε θα παίξω τη «Γειτονιά των Αγγέλων» και στη συνέχεια θα παίξουμε μαζί με τον Γιώργο Μπεχλιβάνογλου το «Τι έπαιξα στο Λαύριο» και με τον Ορφέα Περίδη και το «Για πού το ’βαλες καρδιά μου», που είναι τα δυο κομμάτια του cd για κιθαριστικό ντούο. Μετά θα παίξω και άλλα 6 σόλο από την «Ανθολογία».

Ακούσαμε προσεχτικά τον δίσκο και αν και λείπουν τα πολλά όργανα, η μουσική της κιθάρας μπορεί πλήρως να σε «γεμίσει» με σπουδαίες μελωδίες. Αυτό το «χάρισμα» το έχει μόνο η κιθάρα; Είναι ένα όργανο που μπορεί να καλύψει όλες τις ανάγκες του μουσικού;

Ήχος πλούσιος σε αρμονικές και πληθώρα τεχνικών καθιστούν την κιθάρα ιδανική στο «ξεγέλασμα» του αυτιού και στην πληρότητα μελωδίας, αρμονικού υπόβαθρου και αισθητικών κατευθύνσεων, αρκεί να υπάρχει γνώση, τεχνική και καλό γούστο. Με την κιθάρα μπορείς να ενορχηστρώσεις, όχι μόνο να αποδώσεις με πληρότητα ένα τραγούδι.

Διαβάσαμε σε μία παλαιότερη συνέντευξή σου πως οι μουσικές σου επιρροές και τα ακούσματα σου βρίσκονται από τον Μίκη Θεοδωράκη και τον Σταύρο Ξαρχάκο ως τον Περίδη, τον Μαυρουδή, τον Μικρούτσικο, τον Σπάθα, τους Beatles και τους Dire Straits. Ποια στοιχεία ήταν αυτά που κράτησες πέρα από τις μουσικές τους;

Αμεσότητα στη μελωδία που κτυπά κατευθείαν στο συναίσθημα. Κάποιοι πιο ρυθμικοί, άλλοι πιο λυρικοί, όλοι ταλαντούχοι και μοναδικοί στο είδος τους, μελωδοί.

Πέρασε ένας χρόνος από την καταδίκη της Χ.Α. και πρόσφατα ξεκίνησε η εκδίκαση του φόνου της Zackie Oh. Η τέχνη κατά τη γνώμη μας δεν μπορεί να μη συνδέεται με τις κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις. Εσύ τι γνώμη έχεις γι’ αυτό;

Η τέχνη είναι συνδεδεμένη συνολικά με την κοινωνία και οι φορείς της μέλη της. Ταυτόχρονα οι καλλιτέχνες είναι υποχρεωμένοι να έχουν μια πιο διευρυμένη οπτική και να την αποδίδουν όχι μόνο με την τέχνη τους, αλλά και με τη στάση ζωής τους, που πρέπει να είναι συνεπής με το έργο τους. Ο καλλιτέχνης, ειδικά μετά την Αναγέννηση και ακόμα περισσότερο μετά τις μεγάλες επαναστάσεις των προηγούμενων αιώνων, οφείλει να είναι πρωτοπόρος και θαρραλέος – κάτι που πληρώνεται συχνά με πικρό νόμισμα. Αλλιώς μοιάζει σαλτιμπάγκος, διασκεδαστής και υποχείριο των ισχυρών.

Βγαίνοντας από την πανδημία ποια είναι τα σχέδια σου για το μέλλον και τι θεωρείς πως άλλαξε αυτό το διάστημα;

Φοβάμαι ότι δεν διδαχτήκαμε από αυτήν την περιπέτεια, τελικά. Κάποιοι που διαπίστωσαν το εύθραυστο της ανθρώπινης ύπαρξης, με το που χαλάρωσαν, λίγο οι δυσκολίες και έβαλαν το δάκτυλο στο μέλι, ξανακαβάλησαν το άρμα της έπαρσης και της ματαιοδοξίας. Άλλοι, βγήκαν σοφότεροι και πιο αποφασισμένοι για καλύτερα πράγματα. Προσωπικά, συνεχίζω να κάνω αυτά που έκανα πάντα και προσπαθώ να βελτιώνομαι – κάποιες φορές τα καταφέρνω και άλλες, όχι. Στην προσπάθεια αυτή εντάσσεται η μελέτη, η δημιουργία λόγιας μουσικής αλλά και τραγουδιών και κάποιες επιλεγμένες εμφανίσεις.

Πέρα από συνθέτη και δεξιοτέχνης κιθαρίστας, σε έχουμε ακούσει και να τραγουδάς. Θες να μας πεις τι θέση έχει στην καριέρα σου η ερμηνεία;

Τραγουδάω μόνο όταν έχω διάθεση και όταν είναι απολύτως απαραίτητο σε κάποια παράσταση. Να σας πω την αλήθεια, σπάνια με ευχαριστεί το να τραγουδάω – σίγουρα πολύ λιγότερο από το να συνθέτω ή να παίζω κιθάρα.

Στο δίσκο «MYRTIA», μια δισκογραφική δουλειά με έργα του Μίκη Θεοδωράκη, δούλεψες πάνω στο έργο αυτού του μεγάλου συνθέτη. Τι σήμαινε για σένα ο Μίκης;

Έβαλε το τρένο στις ράγες και, με την προσωπικότητα και την πολιτική του στάση, έβαλε ψηλά τον πήχη των προσδοκιών για τους επόμενους. Μυθικός και ανυπέρβλητος, τα λόγια και οι περιγραφές μόνο να τον μικρύνουν μπορούν.

Το καλοκαίρι που μας πέρασε συνεργάστηκες με τον Ορφέα Περίδη και τη Ρίτα Αντωνοπούλου. Μίλησε μας γι’ αυτές τις μουσικές συνυπάρξεις.

Ο Ορφέας είναι μια ήρεμη δύναμη. Με χαλαρότητα και απόλυτο φωνητικό έλεγχο, έχει πολλά στοιχεία ως ερμηνευτής και συνθέτης που τα ζηλεύω. Απολαμβάνω τις συναυλίες μαζί του σαν ακροατής και μαθαίνω κάθε φορά.
Η Ρίτα είναι μια καταιγίδα με γυναικεία μορφή. Μια παλιά αδερφική μου σχέση με μια πραγματική αρτίστα, που αντιμετωπίζει κάθε παράσταση με μεγάλη σοβαρότητα και ταυτόχρονα άνεση, με όπλο το ταλέντο και την διαρκή μελέτη και αναζήτηση.

 

Ποια είναι η γνώμη σου για τους νέους Έλληνες καλλιτέχνες και τι θα τους συμβούλευες;

Έχουμε κάποιους από τη νεότερη γενιά, με ταλέντο, δυναμισμό και δίψα. Θα τους πρότεινα να γνωρίζουν τους μεγάλους δημιουργούς και να αποκτούν στιβαρές γνώσεις στο αντικείμενό τους και να μην κάνουν την άγνοια, άποψη. Η τέχνη θέλει σκληρή δουλειά και η ανταμοιβή είναι επισφαλής. Όμως μπορεί να σε ελευθερώσει και να σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, αρκεί να μη φοβάσαι να πηγαίνεις κόντρα στις μόδες και να κάνεις αυτό που λέει η ψυχή σου.

Πώς η καταγωγή σου και τα ακούσματα των τόπων σου έχουν επηρεάσει τη μουσική σου έμπνευση;

Αισθάνομαι τυχερός για την κρητική και την δωδεκανησιακή καταγωγή μου και εξίσου τυχερός για την φοιτητική και την πρώτη επαγγελματική μου περίοδο στη Θεσσαλονίκη. Όλα, κάπου τα συναντώ στη δουλειά μου και όλα εμπνέουν. Εμπνέει όμως και η κοινωνική μου καταγωγή και η τάξη μέσα στην οποία μεγάλωσα.

Για το τέλος θα θέλαμε να μας δώσεις μια ευχή για το χειμώνα που έρχεται.

Και τούτο το χειμώνα και τους επόμενους, να τους χαιρόμαστε και να έχουμε όλο και λιγότερους, άστεγους, όλο και λιγότερους δυστυχισμένους και αδύναμους συμπολίτες, κάτι που για να γίνει πρέπει να αφυπνισθεί η κοινωνία και να βρει, επιτέλους, δύναμη να καλυτερέψει τη ζωή της.

Ευχαριστούμε πολύ για την κουβέντα και σου ευχόμαστε καλή επιτυχία

Κι εγώ ευχαριστώ πολύ, καλή συνέχεια.

Διαβάστε ακόμα…

“ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ για Κιθάρα” | Μανόλης Ανδρουλιδάκης – Παρουσίαση δίσκου