Προτείναμε στους μουσικούς απο το νεοσύστατο σχήμα Transidelia, να κάνουμε μια κουβέντα με αφορμή το πρώτο τους προσωπικό album Anatoli που κυκλοφόρησε πρίν λίγες μέρες και τελικά μιλήσαμε για πολλά και διάφορα. Νεό γκρουπ,, νέο album, παραδοσιακή μουσική, καραντίνα, δικαιώματα καλλιτεχνών, περιβάλλον, studio Αχός κ.α.
Συνέντευξη : Θάνος Τεγόπουλος
– Transidelia λοιπόν. Νέο γκρουπ και πρώτο album. Πείτε μας λίγο για το όνομα του
γκρουπ.
Το όνομα προέκυψε ως λογοπαίγνιο μεταξύ του transition (μετάβαση) και
psychedelia. Ουσιαστικά υποδηλώνει τον χαρακτήρα της μπάντας, ο οποίος έχει να
κάνει με την αποδόμηση τραγουδιών της παράδοσης μέσα από μια rock αισθητική.
– Anatoli το όνομα του album που μόλις κυκλοφόρησε με 9 τραγούδια. Είναι κυρίως διασκευές παραδοσιακών τραγουδιών, παιγμένα με το δικό σας τρόπο. Η επιλογή των τραγουδιών πως προέκυψε;
Πρόκειται για το πρώτο μας ολοκληρωμένο album το οποίο γεννήθηκε στην Ανατολή
Αγιάς πριν λίγους μήνες, όπου βρεθήκαμε όλοι μαζί για να τζαμάρουμε και να
επεκτείνουμε το πρόγραμμα μας, καθώς ούσα νεοσύστατη η μπάντα θέλαμε να
επενδύσουμε αρχικά σε αυτό. Η επιλογή προέκυψε έπειτα από προτάσεις μεταξύ
μας και καταλήξαμε χωρίς ιδιαίτερη ανάλυση στα συγκεκριμένα κομμάτια.
– Μιλήστε μας λίγο για τα τραγούδια; Από πού προέρχονται;
Ο δίσκος αποτελείται από 9 τραγούδια εκ των οποίων τα 7 είναι διασκευές. Τα δύο
εξ αυτών, ‘Μαύρο γεράκι’ και ‘Λενιώ’) προέρχονται από τη μουσική παράδοση της
Δράμας, ‘Τα ζά’ από το νησί της Νάξου, η ‘Αρκαδιανή’ από την Πελοπόννησο, το ‘Την
πατρίδα μου έχασα’ ανήκει στην οικογένεια των ποντιακών (στο σημείο αυτό να
ευχαριστήσουμε πολύ την οικογένεια Χρήστου Αντωνιάδη και τον Κώστα Σιαμίδη για
την ευγενική παραχώρηση αδείας δημοσίευσης της διασκευής του τραγουδιού,
καθώς και για την στήριξή τους στην επαναπροσέγγισή του από εμάς), το ‘Το
σύστημα’ αποτελεί ένα παραδοσιακό τραγούδι της Κύπρου και η διασκευή του
βασίστηκε στη διασκευή των Μonsieur Doumani και τέλος η Θρακιώτικη
‘Μπαιντούσκα’. Τα υπόλοιπα δύο αποτελούν έναν αυτοσχεδιασμό στο ταμπουρίνο,
η ‘Βλάβη’ εμπνευσμένο ως πρόλογος του επόμενου στη σειρα κομματιού, και τέλος
η ‘Σελίτσανη’, στην ουσία το ομώνυμο αφού Σελίτσανη είναι η παλιά ονομασία της
Ανατολής στον Κίσσαβο, μια σύνθεση του σχήματος που προέκυψε από ένα
τζαμάρισμά.
– Τι όργανα χρησιμοποιείτε;
Τα όργανα που χρησιμοποιούμε είναι, μπάσο, τύμπανα/κρουστά, ηλεκτρική κιθάρα,
βιολί, hurdy gurdy, λαούτο και διάφορα πνευστά όπως γκάιντα, tulum, didgeridoo,
futuyara, καβάλ κ.α.
– Υπάρχει μια μεγάλη στροφή τα τελευταία χρόνια στην παραδοσιακή μουσική. Τι
σημαίνει για εσάς παραδοσιακή μουσική;
Ισχύει αυτό, η παραδοσιακή μουσική για εμάς αποτελεί ένα πεδίο πειραματισμού
καθώς μας επιτρέπει να διαδράσουμε σε μια κοινή για όλους μας μουσική βάση.
Προερχόμενοι ο καθένας από διαφορετικά μουσικά περιβάλλοντα και με
διαφορετικές προσλαμβάνουσες η παράδοση μας δίνει την ευκαιρία
αλληλεπίδρασης και δημιουργίας.
– Είναι μια ανάγκη να επιστρέψει η παραδοσιακή μουσική με νέους ήχους; Πόσο
εύκολο είναι να πειραματιστεί κανείς χωρίς να χαθεί η ταυτότητα των τόπων από
όπου προέρχονται;
Η αλήθεια είναι ότι δεν γνωρίζω αν πρόκειται για ανάγκη. Μάλλον πρόκειται για κάτι,
το οποίο συμβαίνει σε όλον το κόσμο και έχει να κάνει με μία φυσική εξέλιξη. Μην
ξεχνάμε ότι προηγείται της παράδοσης η παραλαβή και εδώ είναι η ειδοποιός
διαφορά καθώς οι σημερινές γενιές υπερτερούν, αν μπορούμε να το πούμε, σε
ακούσματα σε σχέση με τις παλαιότερες λόγω δυνατότητας πρόσβασης σε πληθώρα
πληροφοριών και ήχων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη διαμόρφωση ενός νέου
κράματος ως πρόταση, με σεβασμό στο παρελθόν και στους φορείς – δημιουργούς
του.
– Αφήνουμε για λίγο τους Transidelia και πάμε στην επικαιρότητα. Με την
εμφάνιση της πανδημίας άλλαξαν τα πράγματα για όλους μας. Στο καλλιτεχνικό
κομμάτι, πως θα είναι η επόμενη μέρα; Έρχεται ένα αλλιώτικο καλοκαίρι!
Μεσούσης της πανδημίας οι προβλέψεις είναι ακόμη δύσκολες προς το παρόν. Τα
πάντα δείχνουν να αλλάζουν σε καθημερινή βάση. Η αλήθεια είναι πως στον
καλλιτεχνικό τομέα, οι πληγές φαίνεται πως θα είναι πολλές και πολυδιάστατες και
αυτό έχει να κάνει με το σύστημα στο σύνολό του. Με τα ισχύοντα δεδομένα το
άμεσο μέλλον δείχνει δυσοίωνο και το καλοκαίρι παγερό τόσο σε συναυλιακό(άρα
και βιοποριστικό επίπεδο) όσο και σε δημιουργικό για ευνόητους λόγους.
– Ο κόσμος των τεχνών έχει ξεσηκωθεί απόλυτα δικαιολογημένα. Συγκεντρώσεις
διαμαρτυρίας, «μαύρο» στις μουσικές πλατφόρμες από πολλούς καλλιτέχνες και
πολλές ακόμα αντιδράσεις. Με μια ανάρτηση του τις προηγούμενες μέρες, ο
Φοίβος Δεληβοριάς αλλά και ο Σταυρός Ξαρχάκος παρουσίασαν το μέλλον το
καλλιτεχνών και γενικά των ανθρώπων που ασχολούνται με τις τέχνες, αρκετά
δυσοίωνο. Ποια η δική σας άποψη και θεωρείται πως υπάρχει κάποια λύση;
Πρόκειται για καλλιτέχνες που είναι στη θέση λόγω εμπειρίας να σχηματίζουν εικόνα
για ότι έπεται και οι απόψεις τους μας βρίσκουν σύμφωνους στο σύνολο τους. Εμείς
πιστεύουμε ,ως νεότεροι στον χώρο, ότι η παρούσα συγκυρία αποτελεί μια ευκαιρία
επαναπροσδιορισμού και αγώνα για τη διεκδίκηση δικαιωμάτων, τα οποία μέχρι
σήμερα σε πολλούς από εμάς ήταν άγνωστα, Σίγουρα έρχονται δύσκολες μέρες για
όλους, θα ήταν όμως φρόνιμο να επιλέξουμε τον δρόμο της αλληλεγγύης και της
λογικής και δουλέψουμε όλοι μαζί για το κοινό καλό.
– Το άλλο μείζων θέμα των ημερών είναι το καταστροφικό νομοσχέδιο για το
περιβάλλον. Νομίζω πως συμμετέχετε και εσείς πάντα με την παρουσία σας και με
τη φωνή σας σε τέτοιες εκδηλώσεις, για τη διάσωση του φυσικού πλούτου της
χώρα μας και θα ήθελα τη γνώμη σας.
Όλα τα μέλη της μπάντας παίζουμε και σε άλλα σχήματα με τα οποία έχουμε κατά
καιρούς στηρίξει εκδηλώσεις τέτοιου τύπου. Ως Transidelia έχουμε στηρίξει τη
ΒΙΟΜΕ μέχρι στιγμής, καθώς είμαστε νεοσύστατο σχήμα, αλλά είναι σίγουρο πως θα
στηρίξουμε και εμείς με τη σειρά μας ανάλογες δράσεις όπου και όπως μπορούμε,
καθώς εναντιωνόμαστε σε τέτοιου είδους πολιτικές και πρακτικές.
– Επιστρέφουμε στα μουσικά. Όλο αυτόν τον καιρό, της καραντίνας, είδαμε
αρκετές νέες αξιόλογες δουλειές. Υπήρχαν πηγές έμπνευσης για κάποιον που ήταν
κλεισμένος σχεδόν δύο μήνες στο σπίτι του;
Η καραντίνα αποτέλεσε μια κατάσταση πρωτόγνωρη για όλους μας. Οι συνθήκες
εγκλεισμού δημιουργούν την ανάγκη έκφρασης και επικοινωνίας, πόσο μάλλον σε
επίπεδο απαγόρευσης, οπότε ναι, είναι εύλογο να υπάρξουν έμπνευση και
δημιουργικότητα ως αντιδράσεις σε αυτό που βιώσαμε και συνεχίζουμε να
βιώνουμε. Αυτό που έλλειψε περισσότερο στους καλλιτέχνες ήταν η μεταξύ τους
διάδραση και επικοινωνία, όπως και η επαφή με τον κόσμο. Όταν σου απαγορεύουν
να κάνεις αυτό που θεωρούσες δεδομένο μέχρι χτες, πόσο μάλλον στη βάση της
ατομικής ευθύνης, τότε η δημιουργία λειτουργεί ως αντανακλαστικό, αρχικά
ακούσιο και στη συνέχεια ωφελιμιστικό.
– Πόσο εύκολο ή δύσκολο, κυρίως ψυχολογικά γιατί οικονομικά καταλαβαίνουμε,
ήταν για τους μουσικούς αυτή η “απομόνωση” απο τα live και να παίζουν μπροστά
σε ένα κινητό για τα video στα social media;
Η απομόνωση ως συνθήκη ήταν κάτι περίεργο για όλους μας και τα ψυχολογικά
στάδια από τα οποία περάσαμε πολλά και διαφορετικά. Μετά το αρχικό μούδιασμα
ήρθε η συνειδητοποίηση και ήταν πράγματι σκληρή, δύσκολη και αμήχανη. Η
επιλογή της επικοινωνίας μέσω των social media αποτέλεσε μονόδρομο για όλους
μας και παρότι η εξ αποστάσεως έκθεση και αλληλεπίδραση δεν αποτελούν τις
ιδανικότερες συνθήκες έκφρασης ή σύμπραξης, αποτέλεσε μία σημαντική δίοδο
μέσω της οποίας μπόρεσε ο καλλιτεχνικός κόσμος να επικοινωνήσει και να
διαδράσει. Ταυτόχρονα όλο αυτό έκανε τους καλλιτέχνες και το κοινό να
συνειδητοποιήσουν τη ζωτικότητα και κατ’ επέκταση τη σημασία της ζωντανής
αλληλεπίδρασης, να τη νοσταλγήσουν και πλέον να τη διεκδικήσουμε όλοι από
κοινού.
– Σε ποια μουσική κατηγορία ανήκουν οι Transidelia και σε τι κοινό
απευθύνονται;
Ούτε εμείς καλά καλά γνωρίζουμε ακόμη. Δεν ετεροπροσδιοριζόμαστε, ούτε
τείνουμε να παίξουμε και να δημιουργήσουμε βάσει κάποιας πεπατημένης. Ας
πούμε ότι ανήκουμε στον κόσμου του πειραματισμού και απευθυνόμαστε σε όλους
όσους γουστάρουν αυτά που παίζουμε…
– Η μουσική πατρίδες και σύνορα δεν έχει. Πόσο μακριά μπορεί να φτάσει η
παραδοσιακή μουσική ένα συγκρότημα;
Η ιστορία έχει δείξει πως αν κάτι είναι καλό και αξίζει θα ακουστεί…η και όχι. Είναι
πολυπαραγοντικό και συγκυριακό το θέμα της αποδοχής και της “επιτυχίας” πολλές
φορές, πόσο μάλλον εκτός “συνόρων”, σαν σχήμα έχουμε πολλά όνειρα και θα
κάνουμε ότι μπορούμε για να εξελιχθούμε προκειμένου να γίνουμε καλύτεροι, τώρα
το αν όλο αυτό οδηγήσει σε κάτι μεγαλύτερο θα φανεί. Προς το παρόν έχουμε κληθεί
να συμμετάσχουμε σε μια σειρά συναυλιών στη Γερμανία, την ερχόμενη χρονιά,
αλλά όπως καταλαβαίνεις τα δεδομένα είναι τέτοια που δεν μπορούν να
εξασφαλίσουν τίποτα ως θέσφατο. Ελπίζουμε όμως πως στο μέλλον θα αλλάξει αυτό.
– Τελευταία ερώτηση. Σας παρακολουθώ αρκετά χρόνια σαν μουσικούς και ήθελα
πολύ αυτή την κουβέντα. Οι ηχογραφήσεις του άλμπουμ έγιναν στο studio Αχός. Αν κρίνω από τις δουλείες τον τελευταίο καιρό στο στούντιο, οι ηχογραφήσεις που
ακούμε έχουν φρέσκιες ιδέες και νεανικές μουσικές. Τι μαγικό έχει αυτό το Studio;
Το studio “Αχός” αποτελεί ένα μέρος για εμάς, στο οποίο μπορέσαμε να
αποδώσουμε τη δουλειά μας σε συνθήκες που απέχουν από εκπτώσεις χρόνου,
χώρου και λειτουργικότητας. Τόσο οι άνθρωποι όσο και το περιβάλλον εντός και
εκτός αυτού αποτελούν έναν ιδανικό χώρο, στον οποίο μπορείς να δημιουργήσεις,
να συζητήσεις, να εμπνευστείς, να ενθουσιαστείς και γενικότερα να βιώσεις την όλη
διαδικασία της παραγωγής ενός δίσκου στα πλαίσια μιας επαγγελματικής εμπειρίας.
Το γεγονός αυτό, μας βοήθησε πολύ σε αυτά τα πρώτα μας βήματα και αποτέλεσε
την ιδανική αρχή της δισκογραφικής μας πορείας.
Σας Ευχαριστώ πολύ. Καλή επιτυχία σε ότι κάνετε.
Τα μέλη του συγκροτήματος :
Tάσος Κοφoδήμος | Λαούτο _ φωνή
Γιάννης Ριζόπουλος | Τύμπανα _ κρουστά
Κωσταντής Παπακωνσταντίνου | Ηλεκτρική κιθάρα
Κώστας Λάζος | Πνευστά _ φωνή
Στέλιος Γκόγκολ | Ηλεκτρικό μπάσο
Χρήστος Δανάς | Βιολί
Αστέρης Παρταλιός | ήχος_εφέ